Někdejšího předsedu VCC Ostrava, pana Jiřího Vaňka jsem dlouhá léta obdivoval, jak dokázal na akce VCC Ostrava pozvat nejen majitele mimořádných strojů ještě tenkrát ze společného Československa ale i celé okolní Evropy. Vždyť to byl právě on, kdo dal první impulz k uspořádání jízd historických automobilů do legendárného vrchu Ecce Homo. Tehdy, někdy v polovině osmdesátých let, jsem stál jako začínající veteránista ve Šternberku s pusou do kořán a s obdivem sledoval jízdy rakouských, německých, francouzských ale i anglických posádek na sportovních a závodních vozech mnoha světových značek u nás do té doby téměř nevídaných, slavnou značku Bugatti nevyjímaje. Kde je však takovým vozům dnes ve Šternberku konec?
Po čase plodné spolupráce s VCC Ostrava a posléze s S.A.K.M. Olomouc, kdy se účast zajímavých historických vozidel na tomto podniku neustále rozvíjela, došli štenberští pravděpodobně k přesvědčení, že když umí uspořádat závody současných automobilů, zvládnou sami i historická vozidla. Bohužel aktuální současnost je taková, že do Šternberka přestali jezdit po čase vzdálenější účastníci se zajímavými sportovními a závodními automobily a startovní pole doplnily lidové cestovní automobily z nedalekého okolí. Letošní účast Škody 100 v provedení Autoškola je na závodě do vrchu trapnou recesí, který názorně dokumentuje současný stav.
Je to smutný pohled, když na slavné závodní trati, na které zanechal před šedesáti lety život jezdec Bruno Sojka, supí se startovním číslem do kopce dvacítkou udýchané stařičké rodinné limusiny Tatra, Praga nebo Z bez dostatečného výkonu. Mezi nimi se snaží kličkovat mnohem rychlejší vozy a o kolizní situace není nouze. Kde jsou ony závodní vozy Bugatti, sportovní BMW 328, Tatra Monopost a jím podobné sportovní klenoty, které jsme tu vídali? Tento současný stav úplně degraduje jakýkoli sportovní zážitek a vůbec se nedivím, že to nepřitahuje diváky a ani majitele oňech historických závoďáků a sporťáků. Sériové cestovní automobily, byť třeba z předválečného období, by se určitě mnohem lépe vyjímaly na spanilé jízdě někde na kolonádě lázeňského městečka, než na skutečné závodní trati. Těch pár závodních automobilů, pokud nepočítám stále narůstající řadu více či méně povedených kopií automobilů Škoda 120 a Škoda 130 RS, by se daly spočítat na prstech na rukou. Ty ale celou závodní atmosféru legendárního vrchu nezachrání. Bože, jak závidím zahraničním pořadatelům, kteří dokázali na své tratě eliminovat výhradně jen sportovní a závodní historické automobily. Zprvu sice neměli 150 přihlášek, ale dnes se jim rok od roku startovní pole rozrůstá nejen co do počtu ale i do kvality vozidel. Bohužel ve Šternberku je tomu právě naopak.
Toto je kompletní výčet pouhých šesti skutečně historických závodních automobilů na Ecce Homo Historic 2011
Mizejícího sportovního duche zachraňovalo několik formulí osmdesátých let, většinou s přívlastkem MTX.
Řada škodovek od embéčka přes kupé 200 RS až po Škody 130 RS připomínala naši dávnou dobu socialismu.
Letošní Ecce Homo Historic 2011 nezachránilo ani hrstka sportovních automobilů zahraničních značek.
Z více jak stovky startujících automobilů to byla jen velmi skromná ukázka motoristické sportovní historie ...