Teplý slunečný sobotní den přilákal nejen mnoho diváků těšících se na zajímavou podívanou při prezentaci historických automobilů a motocyklů kombinovanou s dobovými oděvy soutěžících, ale též na premiéru některých zajímavých historických vozidel. Diváci si však určitě přišli na své, neboť vskutku bylo co obdivovat. Přijelo více jak 100 automobilů a 50 motorek.
Byly zde, mimo jiné, k vidění dva přírůstky renovovaných legendárních Tater 87, již dříve vystavená majestátní Minerva AF drophead coupé z roku 1925, Bugatti 44 faux-cabriolet Gangloff z roku 1928, Aero 50 roadster Sodomka z roku 1938 či vzácný motocykl Grindlay Peerless z roku 1926.
Poprvé však zde byly prezentovány i některé velice zajímavé automobily, které na tomto místě sluší přiblížit:
Alfa-Romeo 1900 CSS, prezidenta Veterán Car Clubu Ostrava J. Lukeše, vyrobená v r. 1954. Tento pečlivě a velice náročně zrenovovaný sportovní automobil je více než důstojným reprezentantem tradic značky Alfa-Romeo a skvělou vizitkou italské karosárny Touring. Je odvozen od sedanu 1900 vyráběného v letech 1950 – 1958, nahradivšího výtečný a velmi drahý, leč předválečný model 2500, vyráběný ručně. Jeho nástupce, navržený mladým nadaným a ambiciózním konstruktérem Orazio Sata-Puligou, je založen na trubkovém rámu spojeném s ocelovou podlahou a osazen překrásnou hliníkovou karosérií Superleggera, 2+2 místného kupé firmy Touring. Vůz této série je poháněn řadovým čtyřválcem 2xOHC o objemu 1,9 litru, výkonu 115 ks a dosahuje max. rychlosti 180 km/hod. Typu 1900 CSS se celkem vyrobilo 1800 ks v letech 1951 – 1958, z toho 299 ks v dané sérii. Automobil byl extrémně drahý, dokonce v polovině 50. let stál o cca 2.000,- DM více než populární Mercedes 300 SL „Gullwing“, přičemž většina vyrobených vozů byla prodána do USA.
AC 2000 Tickford cabriolet L. Jelínka, vyrobený v r. 1949 je snad jediným vozem tohoto modelu v ČR. Modelové řady 2000 britská firma v letech 1947 – 1952 zhotovila celkem 1284 ks. Čtyřletá úmorná restaurace vozu konečně přinesla své ovoce. AC 2000 je v zásadě pokračováním předválečného modelu Six, avšak je osazen půvabnou karosérií Tickford ve formě dvoudveřového čtyřmístného kabrioletu, v jehož interiéru zřetelně dominuje ušlechtilé leštěné dřevo. Automobil je poháněn řadovým šestiválcem OHC o objemu 2 litry, jehož původní konstrukcí J. Wellera lze vystopovat již do r. 1919, avšak motor byl velice nadčasový a samozřejmě průběžně inovován za účelem zvyšování výkonu a spolehlivosti, takže v poválečné verzi již dosáhl výkonu 76 ks, což postačovalo k dosažení rychlosti 130 km/hod. Jeho karosérie je posazena na obvodovém rámu, přední kola jsou nezávisle zavěšena.
BMW 327 cabriolet P. Lamly z r. 1939 je populárním sportovně cestovním automobilem vyráběným v letech 1936 – 1941 a pod značkou EMW se vyráběl v letech 1948 - 1955. Automobil vyráběný v Eisenachu byl odvozen od cestovního sedanu 326 a byl reakcí na masivní stavbu dálniční sítě v tehdejším Německu, kdy se již předpokládaly delší cesty s rychlostním průměrem 100 km/hod. Tento parametr však byl tehdy vesměs dosažitelný jen u extrémně drahých velkoobjemových reprezentačních vozů či u nepočetných silných sportovních vozů. Model 327 byl taktéž docela nadčasovým vozem, neboť jeho řadový šestiválec OHV o objemu 2 litrů osazený dvěma karburátory měl k dispozici 55 ks a dosahoval max. rychlosti 125 km/hod. Byl spolehlivý, příjemně se řídil a ve verzi 327 osazen líbivou karosérií 2+2 místného kabrioletu či kupé posazenou na trubkový rám. Nezávislé zavěšení předních kol a hydraulické brzdy přispívaly k jeho výtečným jízdním vlastnostem a bezpečnosti.
Autor článku: JUDr. Petr Vykoukal