LK 3Autor článku se zde zastává stále dokola proklamovaného názoru továrního Škoda muzea, že jejich červená Voituretta Typ A (dříve uváděný rok 1905) nyní 1906 je autentickým historickým automobilem. Veřejný problém okolo tohoto vozu nastal již v roce 2010, kdy byla jeho stavba v renovační dílně Škoda muzea dokončena. Již tehdy škodovka tento automobil přihlásila na legendární jízdu historických vozidel London - Brighton Veteran Car Run. Ačkoli jsou k této jízdě připouštěny automobily vyrobené do konce roku 1904 (rok ukončení "Praporkového zákona"), zvítězily zde zřejmě peníze silného koncernu VW, pod který dnes Škoda Auto patří, a vůz byl zařazen do startovní listiny i laurin-klement-drive-aropřesto, že v roce 1905 vyjely z bran mladoboleslavské automobilky pouze dva prototypy. Tato mezinárodní blamáž pokračovala v roce 2011, kde byl tento automobil i s nepravdivými údaji vystaven na prestižní francouzské výstavě Retromobile. Již tehdy se zvedla vlna protestů z řad českých ale i zahraničních veteránistů proti takovému klamavému jednání známé automobilky. Marně jsme se domnívaly, že si kompetentní osoby uvědomili své milné vyjádření a že se to již nebude opakovat.

AMS Classic Skoda 2012Bohužel, vše pokračuje i nyní, kdy automobilka vyzdvihuje tento automobil jako jedinečný veterán mezi nejslavnějšími škodovkami. Přitom se zde jedná o špičkově provedenou repliku původního automobilu, vyrobenou v roce 2010, které nelze nic vytknout, ale v žádném případě se nejedná o původní historické vozidlo. Sám redaktor článku v časopise AMS Speciál uvádí, že původní automobil, který mělo muzeum v depozitu byť v žalostném stavu a značná část dílů se nedala použít. Podle specifikace mezinárodní organizace FIVA musí mít historické vozidla základní konstrukční prvky původní, nikoli nahrazené, byť přesnými kopiemi. Pokud tedy renovátoři nepoužili původní rám vozu, odlili nový blok motoru a postavili novou karoserii, co vlastně zůstalo ze základních prvků automobilu na této stavbě původní? Možná, že jsou původní kolečka převodovky, ale kdo ví !!! To již není žádná "dostavba" originálu, ale kompletní replika !!! To bych si příště mohl koupit hodinky z palubní desky a k tomu "dostavět" automobil ...

1905 Autostad 3To, že jsou údajně původní díly vozu (rám, blok motoru a další) uloženy v depozitu muzea a byly vyrobeny nové, neopravňuje nikoho, aby prohlašoval, že se jedná jen o dostavbu původního vozidla. K tomu bych se mohl otázat "kolikátou dostavbu" ? Vždyť už v roce 1999 bylo postaveno velmi podobné vozidlo, které je dnes vystaveno mezi historickými automobily koncernového centra Autostadt ve Wolfsburgu. Jak to tak vypadá, tak na základě jednoho původního automobilu vznikly již minimálně dva, ale možná že i tři, čtyři nové vozy "z roku 1905 / 1906". Není to více než zajímavé ?

286-skoda-at-london-brighton-runTěžko soudit, proč se Škoda Muzeum i za podpory určitého tematicky zaměřeného motoristického tisku, snaží stále mlžit již danou a doloženou historii a snižovat autentickou kvalitu českých historických vozidel na mezinárodním poli. Je jenom škoda, že autor článku si dostatečně neověřil veškeré skutečnosti a ještě s nepochopením napadá odbornou veteránskou veřejnost za jejich nesouhlas s danou věcí. Kdyby jen bezhlavě neopsal pohádkové vyprávění jedné strany, mohl znít článek třeba takto: "Špičková replika automobilu Laurin & Klement Voituretta Typ A (1906 / 2020). Nebo snad jde o stále opakované heslo "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej"?

Kdyby Škoda Auto veřejně přiznala výrobu malé série replik prvního automobilu Laurin & Klement, tak jako to před česem udělal třeba Mercedes-Benz se svou slavnou tříkolkou, bylo by vše v pořádku.