Německá automobilka Volkswagen, založená v květnu 1937, vsadila od začátku na koncepci se vzduchem chlazenými plochými motory umístěnými nad zadní nápravou a pohánějící zadní kola. Prvním byl nesmrtelný Brouk (Typ 1), kterých se v letech 1938 až 2003 vyrobilo přes 21 milionů. V roce 1950 se k Brouku (německy Käfer, anglicky Beetle) přidal víceúčelový Transporter (Typ 2), vyráběný v pěti generacích T1 až T5 dodnes (vzduchem chlazené motory dosloužily v roce 1982 u T3 a motor se přemístil dopředu od T4). Následoval Typ 3, vyráběný v letech 1961–1973 jako Volkswagen 1500/1600. Dvoudveřových vozů se stupňovitou nebo splývavou zádí a kombi Variant se prodalo kolem 2,6 milionu. Posledním mohykánem této koncepce byl Typ 4, známý jako Volkswagen 411/412. A právě o něm pojednává tento článek.

Více informací na: http://veteran.auto.cz/