Po krátkých proslovech všech výše jmenovaných, které ještě "na přímý nátlak" doplnil ač jinak skromný ale v motoristických kruzích již velmi známý novinář a spisovatel PhDr. Jan Králík, se všichni zúčastnění zahloubali do vlastních pohledů a vzájemných diskuzí na jednotné téma - Muzeum. Petr Kožíšek zodpovídal dotazy na téma automobilů, Arnošt Nezmeškal bránil srdnatě nové expozice motocyklů a Honza Králík se pýřil nad kolekcí starých jízdních kol.
Ač mnozí přicházeli po dlouhých letech uzavření tohoto muzea do této dnes již také historické budovy s určitými obavami a rozpaky, bylo již velmi brzy znát na tvářích návštěvníků, že koncepce dopravní haly NTM v Praze se povedla. A chvála všem zúčastněným na sebe nedala dlouho čekat. Právě znalí odborníci a znalci našich motoristických dějin oceňovali, jak významné a jedinečné kousky našeho motorismu zde NTM vystavuje.
Mnozí běžní návštěvníci Národního technického muzea v Praze si snad ani neuvědomují, že ač na první pohled skromná a proti jiným velkým evropským muzeím i malá dopravní expozice NTM v Praze v sobě skrývá jedinečnou kolekci vzácných a nevídaných vozidel, která snad ani jinde na světě v takto vzájemné kompilaci nespatříte. O to více mne zde mrzí, že tyto klenoty nejsou mnohem více vyzdviženy a návštěvníkovi ještě podrobněji představeny.
Vždyť kde jinde v muzeu se mohou pochlubit autentickým automobilem, který skutečně jako první jezdil po našich cestách (Benz Victoria - 1893). Kdo může hned vedle ukázat skutečně první vyrobený automobil ve své zemi (NW Prasident - 1898) a nebo jedinečný skutečně první speciálně pro závody vyrobený automobil (NW 12 HP Rennzweier - 1900). Kdo se může pochlubit na světě nejstarším vozem značky Bugatti (Bugatti 13 - 1911) nebo nejstarším automobilem se značkou Audi (Audi 10/26 HP - 1911). A podobných, takto významných motoristických klenotů, je zde vystaveno mnohem více.
Mnohé napoprvé zarazilo výrazně vysoké vstupné do NTM v Praze, které činí pro dospělou osobu na celý den 170,- Kč, ale když přihlédneme k tomu, že jsou zde vlastně vystaveny "korunovační klenoty" našeho motorismu, tak tato cena je docela přijatelná. Jedna z věcí, která mne po rekonstrukci muzea přeci jen trochu zklamala, je neexistence ve světě již běžných "digitálních tlumočníků". Ty si návštěvník vyzvedne v jiných muzeích při vstupu do expozice a oni jej většinou i v jeho řeči provedou mezi exponáty. NTM v Praze se stále drží klasiky, což jsou jednoduché popisky na před exponáty umístěných tabulkách. Bohužel jsem zjistil, že bez brýlí jsem na nich nic nepřečetl a navíc jsem se k nim musel pokaždé ještě sehnout. Třeba to byl ale záměr, že realizátoři expozice chtějí, aby se každý návštěvník při čtení popisky před vystaveným automobilem i náležitě poklonil. Já jsem to musel řešit vyfotografováním a přečtením až doma na počítači, neboť brýle na čtení jsem si sebou nevzal. Také mne trochu děsí představa využití celodenní vstupenky bez existence bufetu nebo malého bistra přímo v muzeu. Éra zabalených řízků z domova sebou, přeci jenom už pominula.
Na závěr Vás ale mohu ubezpečit, že společně s časopisem Motor Journal se Automuzeum.cz do budoucna bude k jednotlivým exponátům NTM v Praze znovu a podrobně vracet, takže o nic nepřijdete.
Více fotografií z naší návštěvy muzea najdete ve Fotogalerii.